SEARCH OPTIONS
PLATFORM SERVICE LOGISTICS
Search in a large library of service logistics knowledge and innovation.
Optimaal onderhoudsbeleid door uitgestelde vervanging
Publicatie in Elsevier over de ontwikkeling van een delay time model om het optimale onderhoudsbeleid te bepalen onder een nieuwe aanname: uitgestelde vervanging. De belangrijkste motivatie is om de gebruiksduur beter te benutten en de vervangingskosten te verlagen....
‘Installed base information’ voor spare parts logistiek: een review van ideeën en industrie praktijk
Publicatie in Elsevier waar verschillende manieren worden uitgelegd waarop installed based informatie kan worden gebruikt om prognoses te ondersteunen. De conclusie van het artikel is dat prognoses van vraag naar en vervanging van reserveonderdelen aanzienlijk sneller...
Een bijna optimale benadering voor base stock levels in een two-echelon distributie netwerk
Publicatie in Elsevier van een analyse over voorraadbeheer bij two-echelon distributienetwerken, waarbij het doel is de inventaris- en backorderingskosten te minimaliseren en een minimale foutmarge te creëren. En met succes. Gemiddeld is er een foutmarge van 0,2%...
Interval-beschikbaarheidsanalyse van een two-echelon inventarisatiesysteem met meerdere items
Publicatie in Elsevier over de analyse van de intervalbeschikbaarheid van een two-echelon inventarisatiesysteem met meerdere items, geïnspireerd op een situatie bij Thales Nederland. Het voorkomen van down-time bij geavanceerde grote systemen is soms van levensbelang....
Impact van innovatie in vliegtuigonderhoud
Interview met Willem van Jaarsveld, promovendus Erasmus Universiteit Rotterdam bij Fokker CMRO Schiphol. Van Jaarsveld bekeek op welke manier het bedrijf de voorraad effectiever kon beheersen. Behaalde resultaten: keuze algoritme voor inkopers van onderdelen en beter...
To pool or not to pool: delen van voorraden reserveonderdelen
Als bedrijven nieuwe machines of onderdelen aanschaffen, investeren zij vaak direct in een uitgebreid pakket reserveonderdelen. Probleem is dat het aantal benodigde reserveonderdelen vaak moeilijk in te schatten is, met als gevolg dat er al snel te veel of te weinig...
Onderzoek naar de koopintentie van reviseerde producten
Dit artikel onderzoekt de redenen die ten grondslag liggen aan de belangrijkste aanname in de closed-loop supply chain (CLSC) literatuur, namelijk dat de koopintentie van consumenten lager is voor gereviseerde producten dan voor nieuwe producten. Het theoretische...
Eindrapportage: value creation by closing the loop
Product retouren bieden een geweldige mogelijkheid om waarde te creëren voor de klant en de overige partijen in de supply chain. Die waarde blijkt verder te strekken dan directe financiële waarde; producthergebruik, mits goed georganiseerd, leidt niet alleen tot...
Waarde creëren in een closed loop supply chain
Een closed loop supply chain (CLSC) is de uitbreiding van de traditionele forward supply chain met een reverse supply chain. In dit artikel worden 4 soorten woorden onderscheiden die kunnen worden gecreëerd in de CLSC: Sourcing, milieu, klant en informatiewaarde. Er...
Impact van innovatie in retourlogistiek
Interview met Stef de Bont, directeur van 12Return. De Bont legt uit dat binnen dit project de mogelijkheden voor een efficiëntere retourlogistiek zijn onderzocht en een kader van conceptuele modellen en algoritmen voor ‘closed loop supply chains’ is ontwikkeld....